Högkvalitativa texter till riktigt bra priser!

Kosttillskott som verkligen kan göra nytta

Det finns ett stort utbud av kosttillskott på marknaden och därför kan det vara svårt att veta vilka som egentligen är bra. Vilka tillskott du bör använda beror på din livsstil och vilken effekt du vill uppnå.

Om du tränar kan du få en riktigt bra effekt av bland annat kreatin, BCAA och proteinpulver. Men det beror givetvis på vilken sorts träning du utför och hur ofta du tränar.

De 2 viktigaste kosttillskotten för din hälsa

Bra kosttillskott av hög kvalitet innehåller de vitaminer och mineraler som är viktiga för din kropp. Tillskott är till för att komplettera din kost. Om du äter varierat ska du inte behöva äta kosttillskott, men de som tränar ofta, är gravida eller äter en näringsfattig kost kan dra stor fördel av att regelbundet inta olika tillskott.

Det finns dessutom vissa ämnen som din kropp inte kan producera på egen hand och du kan få riktigt bra resultat om du regelbundet intar ett tillskott av dem. Ett ytterligare tillskott som börjar bli vanligare att män testar är testosteron boosters. Dessa kan behövas när du blir äldre eller när du vill satsa extra hårt på din träning med lagliga medel.

D-vitamin – ett av svenskarnas viktigaste kosttillskott

Näringsrik kost eller ej – ett extra tillskott av D-vitamin är viktigt för alla, såväl vuxna som barn. Det är nämligen så solfattigt i Sverige under vintern att alla mår bra av att regelbundet inta en hög dos D-vitamin under årets mörka månader.

Kroppen kan inte tillverka detta ämne på egen hand, utan D-vitamin kommer från solens strålar, fet fisk och vitaminberikad mat. Studier visar att brist på D-vitamin kan göra dig trött och muskelsvag.

behov av vitamin d som kosttillskott

Omega 3 – ger dig en mängd hälsofördelar

Om du inte äter fet fisk flera gånger i veckan, då är Omega 3 ett av de bästa kosttillskotten du kan få i dig om du vill få en positiv inverkan på hela kroppen.

Studier pekar på att Omega 3 ger dig en bra nivå av de hälsosamma fettsyrorna EPA och DHA. Dessa är bland annat viktiga för hjärtats funktion och för att kroppen ska kunna bygga upp nya celler. Kroppen kan inte själv producera Omega 3 och det är därför ett extra tillskott är viktigt.

Studier visar även på att Omega 3 kan minska inflammation i muskelcellerna, något som vid träning hjälper dig att minska stelhet, ömhet och smärta vid regelbundet intag.

De bästa kosttillskotten vid träning

Om du tycker om styrketräning är proteinpulver enligt oss på Träningsbibeln något du inte vill missa. Vi anser att proteinpulver ger dig ett bra proteintillskott vid träning och ger dig rätt förutsättningar för att lägga på dig muskelmassa. Detta är det bästa kosttillskottet för dig som vill främja din muskeltillväxt.

Om istället vill fokusera på att lyfta tyngre på dina träningspass, då är det kreatin du ska satsa på. Detta tillskott ger rejält med bränsle till dina muskler så att du kan öka både dina vikter och dina reps.

Om du vill stimulera din muskeluppbyggnad och motverka muskelnedbrytning, då ska du satsa på ett tillskott av BCAA. I detta tillskott finner du viktiga aminosyror som bland annat gör att du får mindre träningsvärk och effektivare återhämtning.

Källor:

https://tillskottsbibeln.se

 https://www.livsmedelsverket.se/-livsmedel-och-innehall/naringsamne/vitaminer-och-antioxidanter/d-vitamin,

https://www.hsph.harvard.edu/-nutritionsource/what-should-you-eat/fats-and-cholesterol/types-of-fat/omega-3-fats/